torsdag 5 april 2007

Kärlek

Lovisa's klass hade pratat om kärlek på livskunskapen i skolan för ett tag sen. Läraren hade frågat om man var lika kär som gammal som när man är ung. Alla sa nej utom Lovisa. Lovisa drog då upp mamma och pappa. Läraren sa att det bara var att gratulera. Lovisa sa att om hon inte var kär och inte älskade sin man när hon var 75 så skulle hon skilja sig. Nästan alla i klassen sa att så kunde hon väl inte göra, man skiljer sig inte när man är gammal. "Nähä", sa Lovisa, "men jag skulle hellre göra det än att bo ihop med nån jag inte älskar"

Jag blev så stolt när hon berättade det för mig. När jag berättade för Evelin vad Lovisa sagt på livskunskapen så tyckte Evelin inte alls att det var konstigt utan att det är ju som Lovisa sa. Fast jag levt singel större delen av ungarnas liv så har jag lyckats lära dom vad kärlek är. Det känns tryggt. Jag har oxå sagt åt mina ungar att dom inte ska nöja sig med det som inte är bäst. Dom ska aldrig nöja sig med det. Dom ska inte nöja sig med nån halvdan kärlek, dom ska ha det bästa och det rätta. Inget annat!

3 kommentarer:

Kanelbullen sa...

Bra talat! Puss mitt hjärta

nisse sa...

Ja, du har verkligen lyckats med dom där ungarna och det beundrar jag dig för! Dom är så kloka, båda två!

Anonym sa...

Vilken smart unge du har, jättebra att hon vågade stå för sin åsikt inför klassen också. Du har fixat till bra barn tycker jag, det spelar ingen större roll att man är singel med barn. jag var ensamstående ett tag med två barn och de blev bra ungar i alla fall och fulla med kärlek. Det beror mycket på hur mamman är :)
Just nu så är jag på hotell i Falun, snart så ska vi käka hos min gorme kock till syrra, hon lagar kanon mat, men det är i morgon som det händer STORA saker. Och här sitter jag som värsta datanörden och skriver om det på min dator. Släpar med datorn överallt, jag är nog drabbad av bloggsjukan :D