lördag 7 april 2007

Hästar och Akuten och Fiinliga folk

Sitter här och kollar runt lite på nätet. Fick se att Tatuerade mamman och hennes skäggiga sambo gift sig igår. Det var kul tycker jag. Tänk att man kan bli så glad för människor man faktiskt egetligen inte alls känner mera en över en blogg. Men vissa bloggar fastnar man ju lixom för och det har jag gjort för hennes.

Igår var vi i Älvdalen hela dan. Så kul att träffa hela familjen ihop igen. Till och med Nalle kom upp(Åke och Gnistra och Spraka och Daniel fattades tyvärr). Jag var ut och borstade hästarna igen. Nu med en tröja och byxa som jag lämnade i Månsta för att ha som hästkläder. Tänk att jag har hästkläder. Hade nån sagt det till mig för 15 år sen hade jag tyckt att dom var totalt knäppa. Läskiga stora hästar. Men...jag älskar verkligen dom där två där uppe och jag är inte alls rädd men jag skulle aldrig gå in till några andra hästar. Inte en chans. Föresten så borstade jag inte Dimma mera än på en sida. Sen blev hon irriterad och gick med bestämda steg och ställde sig där det var som lerigast i hagen. Precis som att hon visste att där kunde jag inte gå med mina gympadojor. Snobben däremot stod och njöt hela tiden.

När vi skulle hem så blev det en på hälsning på akuten igen. Nu är det bara fyra gånger kvar i år sen är vi uppe i samma antal påhälsningar som förra året. Lovisa's gips hade gått av uppe vid handleden typ och då var det bara att åka in. Det var massor av folk där. Tror det tog över en och en halv timme innan nån blev uppropad. Men sen rörde det sig lite snabbare och efter tre timmar var hon nygipsad igen. Det kom en läkare innan och frågade om inte Lovisa kunde nöja sig med en linda först, men vi båda sa nej. Både jag och Lovisa vet att det inte hjälper. Vi har ju varit med förut..

På akuten var det folk från alla sk socialaklasser. Det var raggarbrudar i 18 årsåldern med klubbjackor till fiiinliga människor i dräkt. Jag och Lovisa hade lite svårt att hålla oss för skratt när dom fiinliga människorna pratade artigt med varandra och småskrattade. Lät som dom inte alls kände varandra men ändå var dom en mamma och en pappa och en vuxen dotter. Sköterskan som gipsade Lovisa berättade sen att uppe i Sälen så var det tydligen en massa folk som hade några tillställningar. Det var nog därför dom fiinliga människorna var så uppklädda. Det var visst totalt fullbelagt i Sälen och i Idre med folk ska sköterskan oxå. Hon sa att det fanns över 100 tusen bäddar i Sälen och 80 tusen i Idre. Helt otroligt alltså. I Orsa bor det 7.038 personer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för det du skrev om bröllopet, jag har fastnat för din blogg också och jag sa precis det nere i bubbelpoolen till Jocke (maken) att genom att blogga så "pratar" jag med människor som jag inte skulle ha träffat annars och att det är roligt. Jag berättade om dig också. Jag är förrresten rädd för hästar, de är stora & farliga. Kul med finingar på akuten, jag brukar också bli lite full i skratt över såna människor. De verkar liksom inte särskilt glada, eller så visar de inte sin glädje ?