fredag 25 juli 2008

Var är många vuxna?

Jag var ju på yra i onsdags. Det var mycket folk i blandade åldrar. Det var familjer som gick ihop och det var småungar som sprang vind för våg. I vilken ålder ska barnen få springa vind för våg ute bland en massa fulla människor? Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan bara släppa sina barn bland alla dessa människor. Yran skulle kunna vara ett paradis för en väldigt sjuk människa med en förvriden sexsyn.

Jag gick till Helena runt 20.30 och då såg jag ungar som var ca 5-6 år, helt själva, och längre bort såg jag deras föräldrar. När sen Helena och Anette och jag gick ner till öltältet när klockan var runt 23 så var det ungar som var från 10-års åldern som inte var i sällskap med nån vuxen ute och sprang. Och när jag gick hem halv ett på natten så var ungarna från 12 år ungefär och uppåt och Helena berättade även att när hon var ute halv tre på natten så var det 13-åringar ute.

Hur i helvete rent ut sagt kan man låta sin 13-åriga dotter eller son vara ute till halv tre på natten?!! Var är alla föräldrar? Är dom så fulla själva så dom inte bryr sig i sina barn eller vad är det frågan om egentligen?

Jag mår illa hur man kan strunta i sina ungar som många gör. Och många av dom här barnens föräldrar är väldigt måna om att visa upp en bra fasad utåt, men vad spelar det för roll när alla ändå kan se hur barnen får göra vad dom vill. Dessutom så vet jag att vissa av dom här ungarna dessutom redan börjat dricka alkohol, och då är det 13-åringar jag pratar om.

Jag själv vill inte att Lovisa ska gå hem själv från byn när det är mörkt ute. Jag gillar inte när hon går nere på campingen själv. Jag hämtar hellre henne och när jag fick lov att sova för att jag skulle upp och jobba så hade Evelin alltid telefonkontakt med henne och då kanske hon skulle gå själv i några meter bara. Och hon är ändå 16 år!

Och är det inte åldergräns för att komma in på öltält? Gäller det inte samma regler i öltält som på krogen? Jag såg flera minderåriga inne i det öltältet som vi var på.

Folk tyckte att jag var en konstig mamma som lät Lovisa sova hos din pojkvän som hon hade för nåt år sen. Många tyckte det var konstigt att jag inte följde reglerna som skolan gjort upp om att alla ungar skulle vara hemma klockan 23. Men varför skulle inte Lovisa kunna sova hemma hos sin pojkvän lika väl som att sova hos en kompis. Bara för att man sover ihop så betyder inte det att man måste ha sex och OM dom skulle välja att ha sex så skulle dom iallafall vara hemma under tak. Mycket bättre än under en buske i skogen eller? Och följa reglerna att Lovisa skulle vara hemma 23 var inget som passade mig. Hon var alltid hemma hos kompisar på Sandhed på den här tiden. Dom drällde aldrig på byn utan var hemma hos nån och kollade på film och så. Så ville jag hämta henne klockan 22 eller klockan 01 eller 04.30 så var det upp till mig. Och eftersom jag alltid hämtade henne så visste jag att hon alltid var nykter. Nu för tiden så är hon hemma oftast mellan 23-00.

Inga kommentarer: