torsdag 24 maj 2007

Odelberg och Orsa och assistent och brukare

Helt rätt av Jesper Odelberg att anmäla att han nekats att åka spårvagn. Varje gång jag hör eller ser Jesper Odelberg så skäms jag lite att vara Orsabo. För några år sen så läste jag en intervju med honom i nån tidning(tror det var 'Vår bostad') Han fick en fråga om när han som mest känts sig kränkt nånsin typ. Hans svar var att det var i Orsa. Han hade varit och kört sin standupgrej nere på Udden. Efteråt så satt dom och pratade och tog nån öl. En människa frågade då Odelbergs assistent:"Kan han äta jordnötter?" Va fan trodde den människan alltså?! Han gör en hel show, massa människor är där och kolla och har kul. Men ändå så har den här människan inte fattat att han faktiskt kan prata själv och att han hör själv och att han inte är dum i skallen alls. Så pinsamt för Orsa alltså!

När jag sitter i kassan och det kommer en människa med en assistent och handlar så pratar jag med människan som handlar, alltså den som ska ha sakerna. Assistenten är ju bara ett hjälpmedel lixom. Jag skulle aldrig sjuka så lågt att jag pratade över huvudet på den med funktionshindret, aldrig. Sen finns det ju några som faktiskt låter assistenten sköta hela handlingen men då är det annorlunda. Då är det redan uppgjort mellan assistenten och brukaren.

Inga kommentarer: