lördag 8 november 2008

Klok mormor

En mormor kommer in på jobbet med en paket batterier och sitt barnbarn i typ 5-6års åldern.

"Dom här låg visst i våran vagn."
"Okej, ni har alltså inte betalat dom?"
"Nej, och vi ska inte ha dom heller, jag vet inte var dom kom ifrån faktiskt."
"Okej, då lägger jag tillbaka dom"
Och så ler jag mot lilla söta barnbarnet som står tyst brevid. Och så vänder jag mig om och börjar med kunden framför mig i kassan och hör bakom min rygg hur barnbarnet och mormorn pratar.
"Det var så här mormor, nån hade nog råkat tappa dom mellan min ryggsäck och min rygg."
"Låg batteriet där?"
"Ja, det hamnade nog bara där, på nåt vis."
"Då tycker jag att det var jättebra att du hittade."

En sån klok mormor som säkert förstod hur batteriet hamnat där. Att barnet hade väldigt dåligt samvete märkets rätt så väl.

Inga kommentarer: