lördag 11 oktober 2008

Sötfågeln



Den söta lilla fågeln som var en ripa eller en järpe. Salli var jätteglad för hon trodde att vi skaffat en fågel enbart för hennes skull.

Idag kom vi farande på Kanonvägen i rätt så hög fart. Helt plötsligt mitt i vägen satt det en fågel. Man är ju van att fåglarna på vägarna flyttar på sig direkt när dom upptäcker att en bil är på väg mot dom. Sen här satt kvar, så jag fick lov att veja ordentligt åt sidan fast jag körde rätt så fort. Kollade i backspegeln och den satt kvar på samma ställe mitt i vägen. Så jag backade bakåt och kom på att det faktiskt varit fjädrar runt den söta fågeln redan innan vi körde förbi den. Jag gick ur bilen och fram till fågeln som stod helt still och kippade efter andan. Ingen skada kunde jag se så jag lyfte upp den på min hand där den stod helt stilla. Evelin och Lovisa och Xbarnet kom ut och kollade på den tilltuffsade fågeln. Vi tog min jacka och lindade in fågeln i den och sen fick Evelin ha den i knät upp till Månsta. När vi kom upp så satte vi in den i ett härbre så den skulle få vila upp sig. Jag ringde till Pia på jobbet som i sin tur ringde till sin mycket fågelkunniga man. Han sa att fågeln skulle få vila upp sig och sen kunde vi släppa ut den i Månsta. Den skulle flyga hem till Kanonvägen igen. Så lilla sötfågeln fick vila i några timmar i härbret och sen släppte jag och Petter ut den uppe vid smedjan. Den kunde inte flyga då än men den var mycket mycket piggare.

Inga kommentarer: