fredag 12 september 2008

Supermänniskorna ute i vårt land

Fick höra här om dagen om en man som var sååå duktig. Hans fru pluggar och då tar han hand om hela hushållet själv och tonårsbarnen. Duktigt va? Dessutom så pluggade även frun när barnen var små och då tog han hand om allt då också. Det ni, vilken karl va? Och vet ni vad? Han hade själv ett jobb som han skötte! Jag blir så imponerad.

Och sen vet ni mera, det finns kvinnor som är hemma hela veckorna medans männen jobbar borta. Och dom är helt själva och får sköta allt som måste skötas under veckorna. Barn och handling och bilbesiktningar och gräsklippning och sånt. Herre gud, det måste ju vara superkvinnor som fixar allt sånt själv. Mannen är bara hemma på helger och semestrar och storhelger.

Sista tiden har jag fått höra om såna här supermänniskor, faktiskt av rätt många personer. Och jag blir så tagen så jag nästan svimmar hur dom orkar. Själv är jag ju ensamstående med två barn. Dom ensamstående är inte lika duktiga som dom som har partners faktiskt. Dom ensamstående drar bara in en massa bidrag och dessutom så har dom så bra att dom faktiskt kan vara lediga varannan helg från barnen. Om dom har riktigt tur vill säga. Och då, då springer alla ensamstående på krogen och är fulla och pippar med alla dom ser. Jo, det är sant. Det är så. Dom ensamstånde har det så himlans bra så jag fattar inte att inte alla är det. Man får gå igenom treårstrotset själv med barnen. Man får fixa barn och skola och jobb och dagis och fritis och disk och tvätt och städning och föräldrarmöten och kalas och julklappsinköp och mopedkort och övningskörning och klädköp och skjutsningar och nattvak och magsjukor och halsfluss och kikhosta och fan och hans mormor helt själv. Men va fan, spela roll då, vi har ju våra bidrag och då klara man ju av allt.

Så alla ensamstående. Mammor som pappor. Tro inte att vi någonsin är lika bra som alla med partners. För det är vi inte. Vi är långt ifrån lika duktiga som dom.

Men...dom som känner oss. Våra vänner och släktingar. Dom vet att vi faktiskt är lite bra ändå. Fast vi kammar hem en massa bidrag och har barnlediga helger(om vi har tur vill säga).

4 kommentarer:

Kanelbullen sa...

ja jag har då alltid varit lite sugen på dina bidrag.
Haha!

Puss min unge, du är bäääst!!!

Anonym sa...

Nä ja ä inte bittär :-)))

Fru Tattoo sa...

Jag håller med dig. Jag har varit både ensam med sambo som knappt gjorde nåt hemma och sen ensamstående med 2 små barn och då var jag dessutom jättesjuk i tre år.
Nu har jag det bra med en man och barn som hjälps åt tillsammans med mig med städning.
fast det är fortfarande jag som är den i familjen som har koll på allt.... Men jag delegerar :)

Anonym sa...

fan va jag skulle vilja skriva nått här
ägd är jag