onsdag 10 september 2008

Ekonomitänk

Kul det här, nu börjar jag bli sjuk också. Och har jag råd att vara hemma då om jag blir sjukare? Nepp, det har jag inte. Jag var ju hemma igår utan betalning.

Tänkte på när jag åkte från jobbet idag att jag faktiskt förlorat minst 1500:- på att Lovisa blev sjuk. Det var bensin till Falun och hem, utemat i söndags och i måndags, bensin till Bollnäs och hem, och så utemat även i tisdags. Och sen att jag var hemma utan att få nåt igår.

Men ändå, tänk om vi inte hade haft vårat skattesystem som vi har i Sverige, hur mycket hade jag då förlorat? Först akutbesöket i Mora och sen akutbesöket i Falun. Lovisa fick träffa en läkare mitt i natten och sen fick vi sova över. Vi fick varsin säng och tandborstar, vi fick frukost på morgonen. På morgonen dagen efter så kom 3 läkare varav en var speciallist och kollade på Lovisas hals. Hur mycket hade det kostat om vi hade haft ett annat skattesystem? Hade jag ens som ensamstående haft råd att ta Lovisa till en läkare överhuvudtaget?

Ni kan klaga ni som gör det om ni tycker det är fel som vi har det nu. Men jag tillhör dom som gladeligen betalar skatt. Och vet ni, jag skulle kunna betala ännu mera i skatt än jag gör nu till och med. Det går ju till nåt bra för 17.

3 kommentarer:

Kanelbullen sa...

Ja vi har det jäkligt bra om det händer nåt. Och titta bara vilket vägnåt vi har. Nej skatten är bra tycker ja.

Puss mitt kloka barn

Kanelbullen sa...

PS. fast jag vill gärna betala för en annan regering. Men det visste du ju. DS.

Anonym sa...

Malin du fattar juh..reinfeldt tycker att sånt därnt..är man sjuuk så har man råd med det.