söndag 15 juli 2007

"Hiiit" och "Sitt" och "Give me five" och "Stopp, stopp"

Kom precis in för det regnar ute. Jag och Evelin tog ut Wilma och räkor och klickern för en kvart sen ungefär. Evelin hade Wilma hos sig och jag satte mig en bit ifrån och ropade "Hiit" och vinkade med handen. Sen "snuttade" jag lixom med munnen som vi gör när hon får nåt gott. Wilma kom direkt. Och så fick hon räkbiten och jag klickade. Hon fattade direkt vad hon skulle göra. Jag gick en bit bort, ropade "hiit, hiit" och vinkade med handen. Och Wilma sprang kom snabbt som fan med svansen i vädret och tyckte det hela var ett superlätt jobb att få räkor. Vi han göra det typ 10 ggr innan regnet kom.

Jag trodde ärligt talat inte att det skulle kunna vara så lätt att få en katt att göra saker bara för att man har en klicker. Hon kan ju "Sitt" nu helt och hållet. För det behövs det ingen klicker eller några räkor. Hon fixar det hur bra som helst. Och "Give me five" som vi bara gjort några gånger kan hon oxå. Och hon vet tom att det bara är högertassen som ger räkor, så om hon använder vänstertass så byter hon snabbt till höger.

Hon vet oxå när vi är ute att "Stopp, stopp" betyder att kopplet är slut och att hon måste stanna annars så drar det till i selen.Otroligt smart katt tycker jag!

3 kommentarer:

nisse sa...

Hoppas vår lilla vilding blir lika smart. Just nu vill han bara vara och härja omkring där han inte får vara; Vid alla sladdar och bita på dom, samt i växterna (han har tyvärr upptäckt all den roliga jorden). Så idag ska det inhandlas en vattenspruta. Det behövs, för han tycker det är jätteroligt när jag kommer springande och skriker: NEEEJ! DU KAN DÖÖÖÖ!

Anonym sa...

Smart katt, hon har väl ärft av sin matte :)
känns det lite konstigt för dig att ha ett vanligt djur, du har ju några ödlor och sånt, nu har du fått något lurvigt att klappa i stället för att spela spel på mobilen på tidiga mornar :)
jag har lämnat en Arvika festival rapport....

Karin Berg sa...

En klicker? Vi har haft katt och jag vet inte ens vad det är. hade iallafall varit bra att ha eftersom vår katt inte gjorde som vi sa eller ville och inte kom han när man ropade heller. Möjligtvis när vi prasslade med torrfodret..