lördag 14 mars 2009

"TÅLPANER"

På jobbet igår kom det en liten klass från SFI(Svenska för invandrare). Först av alla så gick deras "fröken". Hon stannade vid blommorna och sa otroligt tydligt:"Det här är B L O M M O R, kan ni säga B L O M M O R?" Alla i klassen sa efter. Jag bara stirrade på dom. En tjej kollade på mig och log brett och jag log tillbaka. Sen sa "fröken" lika tydligt igen: "Dom heter T U L P A N E R, kan ni säga T U L P A N E R?" Alla sa efter men tjejen som log mot mig vände sig om och asgarvade och då vände sig en till tjej och skrattade och jag skrattade precis lika mycket. Sen hörde jag dom att dom även kunde säga B R Ö D.

En äldre man och kvinnan i gruppen var verkligen inte bekväma med situationen. Dom hade svårt att se det komiska i det hela. Tjejerna som skrattade kände nog bara hur himlans töntigt det var medans det äldre paret verkligen kände sig förnedrade. Och jag håller med det var otroligt tönigt samtidigt som det faktiskt var förnedring på hög nivå.

Inga kommentarer: