torsdag 26 mars 2009

Livet

Här om dagen var det in en äldre man som är en av mina favoritkunder. Jag hade väntat att han skulle komma in och jag var förbered. Men det spelade ingen roll, det var jättejobbigt att säga att jag beklagade sorgen. Han log lite och tackade och sa att det var oerhört tomt. Och så blev hans ögon tomma liksom. Då skar det i mitt hjärta.

Idag var det in en till äldre kund, R, som jag gillar. R och hans fru storhandlar alltid på torsdagarna. Men sig har dom även en eller två tanter. Sista torsdagarna så har R kommit med en dam men inte med sin fru. Idag handlade R väldigt lite. Vi brukar ofta skämta om att han och hans fru handlar så otroligt mycket. Så jag kommenterade att idag var det väldigt lite. R svarade att han inte visste vad han skulle handla alls. Så jag frågade om frun var sjuk än och om det var influensan. R svarade att hon var sjuk än men att det var nåt annat. Jag sa då att han skulle hälsa på mycket till henne från mig att det var tomt när hon inte var in som vanligt. R tittade då mig i ögonen och sa att det var väldigt tomt för honom också. Jag sa att han även skulle hälsa frun att hon skulle krya på sig. Han svarade att det skulle han och att han hoppades att hon skulle göra också. Och så fylldes hans ögon med tårar.

Det är såna här gånger jag är glad att jag är singel. Jag skulle inte palla att bli gammal och se hur min livskamrat blir sjukare och sjukare eller dör.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Aj då är hon så dålig, förstod vem du menade...

Men du Malin, vad hade du och
Inga-lill för er i går kväll förresten? Glömde fråga det tidigare idag...

Anonym sa...

Du kan ju alltid använda väskan när du handlar hem mat...miljövänligt och bra ;)

nisse sa...

Gah. Ångest...