lördag 31 maj 2008

Sova ihop

Läste en krönika i Expressen när jag käkade på jobbet idag. Och jag håller med Katerina Janouch helt och hållet. Evelin sov alltid hos mitt X och mig från det att hon var bebis. Ja, första veckan var det ju så gulligt när hon sov i sin spjälsäng tyckte vi. Men jag tror faktiskt att det bara var första veckan. Sen sov hon hos oss. Och hon sov hos oss tills Lovisa föddes. Då bestämde hon sig för att sova i egen säng. Och då låg Lovisa hos oss. När Lovisa var ca 1 år så sov hon och Evelin i sina sängar i deras rum. Dom tyckte det var bra och då funkade det ju. Men självklart fick dom sova hos oss dom nätter dom ville.

När jag blev singel så tog jag in flickorna till mig igen. Sen sov vi tillsammans i flera år. Jag behövde dom hos mig för att ladda mina batterier liksom. Jag mådde bra av deras närhet, precis som dom mådde bra av min. Sen så började Evelin sova i sin säng fler och fler nätter. Och tillslut så slutade hon helt. Och då var hon nog så där en 9 år tror jag Lovisa hon stannade längre. Jag tror hon var 11-12 år när jag tog bort min dubbelsäng och slutade hon. När jag för några år sen köpte min 120 cm säng så har det hänt att Lovisa sovit hos mig när hon sett nåt läskigt eller om hon varit ledsen.

Det var perfekt när flickorna var små att dom sov i samma säng som mig. För när dom blev hungriga så tuttade dom själva. Jag vaknade bara till lite grann och på så sätt så sov jag och deras pappa hela nätterna och flickorna också. Dom behövde ju aldrig tala om när dom var hungriga. Det var bara att ta för sig. Och sen en bra grej till som jag faktiskt tror har att göra med att dom sov hos oss. Ingen av dom har någonsin varit vaken på nätterna och skrikigt. Inte en enda natt. Jo, Lovisa var vaken en natt när hon var liten och stirrade på mig. Så fort jag stängde ögonen på skrek hon. Men det var den enda natten. Så jag tror att viss barnskrik kan man få bort genom att låta ungen sova i samma säng som föräldrarna.

Nu har jag min söta misse hos mig varje natt, så nu är det hon som får ladda upp mina batterier med sin närhet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja varför ska ungarna inte få sova i sin mamma och pappas säng? Det är ju självklart att dom ska få.