onsdag 2 april 2008

Innekatt



Fler och fler börjar nu fråga varför vi har Wilma i koppel. För mig är det en självklarhet. Att släppa ut en katt som ska få springa hur som helst tycker jag är sjukt. Bor man på landet är det en sak men om man bor i tättbebyggt så vill och ska man hålla reda på ett djur på ett annat sätt. Har man valt att skaffa ett djur så har man ansvar för det. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag släppte ut Wilma och hon sen blev påkörd. Dog hon direkt så okej då men om hon skulle skadas och ligga och plågas till döds någonstans. Och tänk på den stackaren som kanske skulle köra på henne. Hur skulle den människan må och tänk om han/hon även skulle ha hela bilen full av ungar. Och jag skaffar inte en katt som kanske bara lever i tre år för att sen blir påkörd.

Och så det här med allt kattbajs och kiss i sandlådor och rabatter. Jag kan förstå att folk bli tokiga när deras barn sitter och leker och får bajs på sig. Eller stoppar sand i munnen. Jag själv hade blivit galen. Och hur kul är det att fixa ordning en rabatt och så är det en katt som har den till toalett. Och tyvärr så är det många som blir förbannad på katten då, den som tar skiten. Stenkastning, iskallt vatten, jagad av hundar. Och trots allt det här så kan folk tycka att jag är elak mot Wilma som inte låter henne springa ute hur som helst.

Så därför har jag min älskling i koppel. Jag är helt enkelt rädd om henne och jag vill helst att hon ska leva så länge som möjligt. Hon är inte en leksak för oss. Hon tillhör våran familj.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker att du gör det bra när du har din katt i koppel. Det är bra för oss allergiker oxå som slipper påhälsning genom fönster och altandörrar. Och katten slipper jagas bort av oss.. Jo jag har jagat många katter för att de inte ska komma för nära eller komma in i hemmet. Tack.