måndag 27 augusti 2007

Ja, ni hade rätt


En trött Lovisa har ont i armen


Som tur är så kom hon ihåg att ta med chokladpengar


Här väntar hon på en onödig röntgen


Och här väntar jag på Lovisa som röntgas


Och här är resultatet.
Som säkerligen blir utbytt till gipsskena i dag eller i morgon.



Ja, vi åkte mycket riktigt in på akuten. Vad Lovisa gjorde tänker jag faktiskt inte berätta. Det får ni ta med henne. Hur som helst så hade hon superont och hon visste att den var stukad som vanligt. Hon tycker inte om att åka till akuten alls längre. Hon är rädd att läkarna och dom andra ska tro att hon vill ha gips och att hon vill ha ont. Förra gången så var det ju jag som sa till att jag tyckte hon skulle åka in. Det var när hon ramlat med moppen(tror jag) Men den här gången så kände hon själv att det var en stukning.

När vi kom in så kollade han som skrev in Lovisa på oss och så log han.
"Ja, nu är vi här igen"
"Okej, va är det den här gången då? Armen igen eller?
"Stukning som vanligt"
"Ja, du kan ju fixa det själv om du vill. Du vet ju vart rummet och grejerna är"

Sen fick vi vänta i 1,5 timme. Läkaren kollade och sa att han ville röntga. Lovisa sa att det var helt onödigt eftersom hon visste vad det var för fel. Då sa han att det var helt okej med röntgen för det var knappt några patienter inne alls. Hmmm...varför fick vi då vänta så länge. Hur som helst så röntgades armen.

"Vi lindar armen åt dig då"
"Det går inte över då, lika bra att jag får gipsskena direkt"
"Du får välja helt själv hur du vill ha det"
"Men..."
"Jag tycker att vi lindar. Det kan ju funka den här gången"
"Nä, jag har lärt mig att det inte gör det hur mycket jag än vill det"
"Vi lindar. Sen om du känner att det inte hjälper så får du komma in och så får du en gipsskena. Jag skriver det i journalen"
"Är det inte lika bra att göra det direkt"
"Vi lindar"

Lovisa är nu i skolan och hon har skitont. Så vi får se om vi måste åka in redan i eftermiddag eller hur vi gör. Lovisa tycker det hela är så pinsamt. Hon kommer sluta åka till akuten snart, hur ont hon än har.

1 kommentar:

Kanelbullen sa...

Pussa på henne från mig.