onsdag 30 januari 2008

Nattmaran

Lovisa klagar ju rätt så ofta att Wilma väcker henne på nätterna och att hon gör det mesta för att Lovisa ska vakna. Jag har trott att Lovisa överdrivit rätt så bra för Wilma har aldrig hållit på så med varken mig eller Evelin. Men i gårkväll så fick jag se hur Wilma gjorde. Hon hoppade upp i Lovisas säng. Gick direkt upp till Lovisas ansikte och sen stirrade hon på Lovisa som sov. Sen gick satte hon sig precis brevid Lovisas huvud. Lovisa som låg på rygg och sov mumlade nåt om att Wilma skulle gå. Wilma satt kvar och så reste hon sig och sen satte hon sig igen. Så gjorde hon flera gånger. Och Lovisa mumlade varje gång "Gå ner". Efter ett tag så hoppade Wilma upp på Lovisas mage. Hon klev alltså inte upp. Lovisa mumlade i sömnen och suckade. Wilma satte sig sen där och så stirrade hon på Lovisa. Precis som att hon tänkte att Lovisa nångång skulle vakna och leka med henne.

Wilma var alltså inte dum eller nåt. Hon försökte inte riva eller göra illa Lovisa. Hon är ingen ond liten katt även om många kanske tror det. Det är sällan hon river eller biter oss. Wilma har valt ut Lovisa som hennes lekkamrat. Det är därför hon råkar ut för sånt här. Det enda djuret Wilma varit elak mot var mot stackars Salli. Inget annat djur har hon varit dum mot. Evelin bet hon rätt så ordentligt under jul men det var ju för att hon blev rädd när Evelin lyfte upp henne när Salli var där. Har hon rivit eller bitit hårt på nån annan? Jag är glad över att Wilma är som hon är. Hon är lik oss i våran lilla familj faktiskt. Tror knappt att nån med annat humör eller sätt skulle passa in hos oss. Hon säger ifrån om det behövs och hon älskar oss så mycket och speciellt när nån av oss behöver det. Hon känner när man är ledsen och kommer då direkt och gosar och korrar.

Jag är verkligen glad att hon valde oss den där dagen i maj nere i Krylbo. Då hon gjorde allt för att vi skulle lägga märke till henne. Fast vi bara hade ögonen för den lilla grårandiga katten. Det första hon gjorde var ju att klättra upp för min jeans. Sen lekte hon som en tok med Evelins jacka. Och så klättrade hon på Lovisas ben oxå. Och så när Lovisa äntligen lyfte upp henne satt hon så sött i famnen. Fast hon hatar att bli buren och har gjort sen vi hämtade henne.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det var bra att hon valde er. Så jag har tänkt nu hela morgonen..tänk om Sälma inte väljer oss? Tänk om det kommer fram en liten annan hund som vill följa med oss hem? Vad gör jag, vi då?

Puss!

Anonym sa...

Därför tror jag inte alls på att hon var rädd för Salli, eftersom Salli är den enda hon varit elak mot. Wilma har ju varit rädd andra djur utan att vilja mörda dom, så jag är övertygad om att hon istället hatar min lilla Salli. Alla kanske måste ha minst ett hatobjekt, så även lilla Wilma. :P

dentatuerademamman.com sa...

Shit, jag skulle ha dött om en katt gjorde så där mot mig!
Det är det som är bra med sköldpaddor, de håller sig i sitt akvarium. :)

Anonym sa...

Ha ha haaa,..... hon ser väl Evvisen o Lovisa som sina systrar,. Evelin är storasystern och lovisa är lillasystern som man kan leka med när man vill ha ha ha haaaaa =)

Anonym sa...

Ja jag är också jätte glad att hon valde oss. Tänk om vi hade haft den gråa katten. Nej fy tur att vi har våran Wilmis =)