tisdag 10 juni 2008

TACK ALLIHOPA

Nu orkar jag äntligen skriva lite om Helena och min efterlängtade Stockholmsresa. Halv sju åkte vi från Mora och när vi kom till Borlänge så fick vi byta tåg. På det tåget fick vi veta att vi skulle få lov att åka om Västerås för det var nån elledning som krånglade. Så vi kom fram ca 45 minuter för sent. Men det gjorde inget. Värre var det nog för dom som skulle till Arlanda för att åka flyg. När vi var framme så gick vi direkt till vårat hotell, Segel Plaza, och där lämnade vi in våra väskor i nåt bagagerum. Vi fick ju inte checka in före klockan 14.

Sen tog vi tunnelbanan till Gamla Stan och där gick vi fram och tillbaka och överallt. Kollade in i några affärer men mest gick vi bara och kollade. Hamnade även vid slottet och där var det lite kul med vakterna som sa till turister att inte komma in på vissa områden. Men jag fattar inte att dom inte blev mera irriterade än dom blev. Ett par tyckte det var jättekul att gå nära flera gånger. Då suckade vakten och pekade och sa till. Jag själv hade nog tagit pinnen på geväret och pickat på dom, håårt. Vid slottet stod det även en massa gubbar i hattar och Helena och jag trodde dom skulle börja spela eller sjunga men dom blev bara fotade.

Gamla Stan är iallafall helt underbart vackert. OM jag blev tvingad att bo i Stockholm hade jag krävt att få bo där. Jag måste ha vackert omkring mig. Här finns ju alla vackra berg och skogen och utsikterna och naturen. Åh, va jag älskar att bo som jag gör!

När vi gått och gått och gått och käkat i Gamla Stan så åkte vi och checkade in. Rummet var jättebra och sängarna skitsköna. Så jag vet var jag ska bo igen om jag någonsin hamnar på hotell i Stockholm nångång i mitt liv. Sen gick vi och satte oss på en bänk vid Segelstorg. Där satt vi och kollade på människor och pratade och hade det bara skönt. När vi satt där som bäst så kom Karolina och Tim(det är hon som hade våran lägenhet före oss). Hon hade varit hos nån som skulle göra ett gesällprov så hon var fin i håret. Men hon längtade bara hem till Orsa. Hon verkligen hatade att vara i Stockholm. Hennes sambo var i Kungsträdgården och tillslut kom han och hämtade henne. Om hon bara visste vad som väntade när hon kom dit Haha! Helena och jag gick dit efter en stund för att vi tyckte att det skulle vara kul att se hur det såg ut. Det var smockat av folk! Säkert flera än det finns i Orsa. Det var nån mat och musikfestival tydligen. Vi gick och handlade lite godis och sen gick vi till hotellet istället. Vi var så trötta. Vi skulle ner och ta oss en öl eller nåt i hotellbaren men stället som somnade vi som små grisar.

På söndagen så sprang vi i affärer hela dan. Det var också trevligt och skönt. Ingen stress bara lugnt och skönt. Men vi var slut när det var två timmar kvar innan tåget åkte så då satte vi oss på Centralen och bara väntade på vårat tåg. Det var så skönt att kliva på det och sätta sig och veta att när vi klev av så var det i Mora. Och tänk att vi såg 6 stycken från Orsa. Det är rätt otroligt att man ser det när det är så stort. Och de enda som var turister var väl Karolina och Tim. Karolinas sambo jobbar i där nere och två av dom andra tror jag bor i närheten iallafall. Och sen sista..hon...ja hon jobbar tydligen i Stockholm hon också, tjänar pengar gör hon iallafall.

Men på tågen var det en skolklass från Våmhus som var på väg hem från Gotland. Dom pratade och pratade och pratade. Men dom var roliga och trevliga, iallafall dom 4 tjejerna som satt vid oss. Vi skrattade mycket åt och med dom.

Tack mina kära bröder för min superbraiga 40årspresent och tack ni andra som gav mig fickpengar. Det har varit en helt underbar helg och jag har njutit av varje minut.

Inga kommentarer: