onsdag 12 juli 2006

Imorse när jag satt och käkade frukost och läste Moratidningen så stod det om en autistisk flicka på 14 år i Mora. Mora kommun har tydligen sullat till det igen. Det är ju inte första gången som Mora kommun sullar när det gäller funktionshindrade. Den här flickan det gäller har förstånd som en 2-3 åring och behöver rutiner, rutiner och rutiner. Tydligen så har hon nu fått eget boende och det är nog det som är det bästa för henne. Alla dagar blir lika och ska det hända nåt annorlunda så kan hon få veta det i tid. Hemma hos hennes mamma finns det tydligen en bebis på 6 månader och då vet ju alla som har barn att ingen dag blir lika och rutiner kan lätt spricka.

Det har säkert varit jättejobbigt för hennes mamma att ta beslutet att låta flickan flytta hemifrån till eget boende. Även om det är det allra bästa för alla i hennes omgivning och framför allt för henne själv. Flickan är nog den som mår allra bäst av att få eget boende.

Nu har dom säkert rutiner på när mamman och resten av familjen hälsar på. Flickan vet att just den tiden så kommer dom. Om hon skulle få bo i Bollnäs, som det var tänkt, så kan ju vad som helst hända som gör att besöket blir uppskjutet.

Jag tror många har svårt att förstå hur viktigt det är med rutiner för vissa barn. Jag tror ju att alla barn mår bra av rutiner men vissa behöver det ännu mera. När jag varit med Evelin i skolan har jag sett hur smarta lösningar dom har för det. Tex när man går på toaletten på Evelins gamla skola. Där är det bilder på hur man gör på toaletten; man drar ner byxorna, man kissar, man torkar sig, man drar upp byxorna, man tvättar händerna och man torkar händerna. Så här små saker och bilder kan göra livet mycket enklare för en som är funktionshindrad av olika skäl. Den människan som kom på att göra bilder för att underlätta för autistiska måste har varit en väldigt smart människa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är min mammas barn! =)och inte Jakobs eller någon annan...
Tack Malin för att du är så smart och bra och hela tiden visste att jag skulle komma in på universitetet, du höll mitt hopp uppe!!! =D