torsdag 8 juni 2006

Städat

Nu har jag städat åt syrsorna. Jag brukar göra det varje måndag men har inte gjort det sen vi fick dom(när det nu var). Jag drar mig in i det längsta för att slippa men jag vet att jag måste. Det blir mögel och döda små stackars syrsor annars.

Så nu har jag förflyttat ca 170 st syrsor till två petboxs. Dom är snabba och hoppar och håller på, så jag har tagit oftast en och en, ibland fick jag tag på två stycken. När jag flyttat över alla syrsorna så ska havregrynen och äggkartongerna kastas för det är fullt med bajs. Sen ska plastlådan diskas och torkas noga.

Sen fyller jag botten på plastlådan med nya fina havregryn. Havregrynen har jag för att det suger upp bajset och lukten försvinner mycket av det. Lägger ner nya äggkartonger. Dom flesta äggkartonger får vi från ille och Sylvia. Har sagt till flera att vi vill ha men dom är dom enda som lägger undan. Jättesnällt av dom!

Ett lock till en godisburk lägger jag som matplats. På den så ställer jag en "fågelvattnare" och en burk med kattmat och mjölkpulver. Kattmaten är torrfoder som jag kört i mixern. Och så brukar jag ha i "syrsmat" från djuraffären som det är kalk och nyttigheter i men jag hittade inga såna hemma just nu.

Sen så tar jag och häller över syrsorna till deras hem igen. Och ni får tro det om ni vill men dom blir faktiskt glada över att allt är rent och fint igen. Jag vet att dom "bara" är foderdjur men jag vill att dom ska ha det fint och rent ändå. Syrsor är väldigt rena djur som putsar sig ofta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men fy vad äckligt. Men vad snällt att du fixar så fint!
Ses ikväll!

Puss älskling!