lördag 17 juni 2006

Fahrenheit 9/11

Jag och Evelin hamnade framför tv här om kvällen. Vi hade inget att göra och Lovisa satt vid datorn. Vi råkade då sätta på kanal 1 och hamnade då i början av Fahrenheit 9/11 av Michael Moore. Vi började småkolla och Evelin sa att det verkade som en tråkig film men hon kunde ändå inte låta bli att kolla. Hon kollade lätt igenom hela filmen och var väldigt upprörd när den var slut. Nu tycker hon illa om Bush och amerika. Jag har aldrig sett henne så upprörd, tror jag. Hon fick se hur en människa behandlade andra människor som skit. Det som är så emot hennes natur. Hon kollade på alla hemska bilder från kriget och jag tror hon bara blundade några gånger. Evelin som i vanliga fall inte kan kolla på en deckare på tv som är lite läskig. Hon insåg att det här var på allvar och att man inte kan blunda för vissa saker då.

Jag talade om för Mladen på jobbet att jag och Evelin kollade på filmen. Sen kunde vi inte sluta prata så vi pratade om en hel del. Runt oss satt 3-4 andra på jobbet och dom sa inte ett ord om det. Dom skämtade och skrattade om totalt andra saker. Om kunder som var knäppa och varor som inte kom. Jag är inte speciellt insatt i dom olika krig som finns ute i världen och jag vet att jag borde sätta in mig mera. Men så jävla oinsatt som dom är är helt otroligt. Lite måste man faktiskt veta om omvärlden! Jag skulle gärna kunna och sitta och prata med Mladen länge om det här. Och jag tror han behöver prata om det oxå, även ibland när han är på jobbet.

I våras så tog han semester för att det var ett år sen hans pappa dog. Jag frågade om det inte skulle bli skönt att åka hem. "Hem?" sa han. "Jag har inget hem där längre, Malin. Allt är borta. Allt jag växt upp med finns inte längre. Allt är borta."

Fy fan alltså!

1 kommentar:

Anonym sa...

Somliga människor har skygglappar! Dom bara inte orkar lyfta blicken och se verkligheten som finns där borta.Därför är det tur att det finns sånna som du, Nisse och Evissen och Lovisa.Känns så himla skönt att ni fått så jäkla fina värderingar.Puss!