onsdag 20 februari 2008

Isfläck och tuttröntgen och McDonalds och skallröntgen

Igår halkade Lovisa på en isfläck och slog i skallen. När hon var på Leif för att plugga så kräktes hon. När jag kom hem från jobbet runt halv åtta så hade hon ont i skallen och var yr och trött och frös och ont i nacken. Jag sa att hon skulle sova lite så skulle det nog bli bättre. I morse sms'ade hon mig och sa att hon hade ont i nacken och skallen och var yr. Jag försökte få iväg henne till skolan men hon skrev att hon inte orkade. Så hon fick vara hemma.

Jag har varit på tuttröntgen för första gången i mitt liv idag. Det var inte alls så läskigt som jag trodde. Först fick jag komma in i ett rum och prata med en kvinna som frågade lite frågor:
"Har du känt några knölar i brösten?"
"Nej"
"Har du opererat dig för bröstcancer?"
"Nej"
"Käkar du några hormoner?"
"Nej"
"Har du gjort nån annan operation av brösten?"
"Nej...men jag skulle gärna vilja"
"Klä av dig så jag får kolla om du har några födelsemärken där dom ska röntga"
"Här har jag ett och sen har jag två under ena armen"
"Okej, då ritar jag i det"
"När du ändå kollar, kan du se om födelsemärkerna ser läskiga ut. Måste jag ta bort dom tror du?"
"Dom ser bra ut tycker jag"

Lovisa sa att jag och människan skrattat så mycket så det hördes ut till väntrummet... Lite pinsamt tyckte Lovisa. Sen fick jag komma in till ett rum där en människa klämde ihop mina tuttar totalt. Och det gjorde faktiskt ont, fast alla har sagt att det inte gör det alls. Men det kan hända att det var för att jag är så kort.

Sen åkte Lovisa och jag in i Mora för att köpa oss varsin halsduk. Sen åkte vi till McDonalds för att käka. Våra QP skulle ska några minuter. När vi fick dom så var min helt nerdränkt av fett och den smakade fan. Lovisas var röd inuti och helt bränd på ena sidan. Så jag lämnade in dom och sa att vi ville ha andra. Sen satte vi oss för att vänta. Vi väntade och käkade stripsen medans. Vi väntade och drack drickan. Vi väntade och så var stripsen slut. Vi väntade och väntade. Tillslut blev jag irriterad som fan. Så jag gick till kassan och sa att vi väntat i 20 minuter på att få två vanliga QP, och att vi nu inte hade tid att vänta längre och att jag faktiskt ville ha pengarna tillbaka för dom. Och det fick jag, så jag var en snäll och trevlig människa och tackade så mycket och sa hejdå och gick. Lovisa var vid det här laget vit i ansiktet och hade ont i skallen och nacken och var yr.

På hemvägen så var vi in på ica för att handla. Såg en tjej som jobbar på distriktan och jag tog mig friheten att fråga om Lovisas yrhet och värk. Hon att hon tyckte att vi skulle åka in på akuten eller att vi åtminstonde skulle ringa till sjukvårdsupplysningen. Helst skulle vi ha åkt in i går. Så när vi kom hem så ringde jag. Vi fick lov att åka in direkt. Så vi åkte in. Fullt av människor och superlång väntetid. Men då sa den snälla mannen i luckan att vi skulle ringa till vårdcentralen i MoraNoret och höra om dom hade tid. Och det hade dom. Så allt gick väldigt fort för Lovisa. Inom loppet av nån timme hade hon träffat en underbar läkare och blivit röntgad i skallen och fått nackkrage. Hon hade en hjärnskakning. Nu får hon inte gå till skolan resten av veckan. Hon ska ta det lugnt hela sportlovet. Sitta vid datorn och kolla på tv får hon göra i måttliga doser.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Puss!

LiNdA sa...

HaHa.. alltså, förlåt.. men varför blir jag inte förvånad :o)
men skönt att det gick bra med Lovisa iaf.
å tuttklämmen gör ont, även fast jag fick göra en snabbare variant när d kollade mitt bröst, å jag har aldrig sett bröstet bli så platt som då, haha

Prinsessan sa...

Puss & Kramis till Lovisa o Er! Babsan

dentatuerademamman.com sa...

Bra att du röt i på Mac Donalds!
Och det var ju allt tur att du fick i väg ditt barn till sjukan. Får hon dubelt sportlov nu då? Sjuk några dagar och så sportlov.