onsdag 28 oktober 2009

Kärleken

På fredag och lördag och söndag så får jag ju Dagens nyheter. I en av bilagorna så finns det en liten grej som heter "Så träffades vi". Det är jättekul att läsa och man kan bli så varm på hjärtat. Och ibland så är det svårt att hålla tårarna borta. Speciellt när det är nån gammal farbror eller tant som skriver hur dom träffades sin kärlek. Det verkade inte vara lika tillkrånglat på den tiden som det är nu. Här om dagen så var en av mina favoritkunder in. Han berättade att han varit till Stockholm och att han höll på att somna på vägen hem. Jag frågade om han hade varit i Stockholm och förlustat sig. Men han hade varit på begravning av en gammal arbetskamrat. Jag frågade om han kom från Stockholm från början men då viskade han till mig att han faktiskt var från Mora. Nåt han inte ville säga högt i Orsa. Så jag frågade hur 17 han kunde bo i Orsa. Då berättade han att han som ung skulle cykla runt Orsasjön. Men han orkade bara cykla till Vångsgärdet och där blev han så trött så han fick lov att gå in på en gård. Sen blev han kvar där, för där fanns hon som han gifte sig med. Så han sa att han var så glad att han inte orkat cykla till Hansjö för då hade han aldrig träffat sin kärlek. Då var det nära att jag grät där jag stod i kassan.

1 kommentar:

Cicki sa...

Vilken underbar historia...:-)