onsdag 28 november 2007

Har skrivit brev till Lovisas två rektorer

Hejsan!

Min dotter Lovisa, har en väldigt kraftig jordnötsallergi. Jag har informerat om det till skolsköterskan och till lärarna. För Lovisa medför det faktiskt livsfara om hon kommer i kontakt med jordnötter och det innebär att hon faktiskt inte ens kan komma in i ett rum där det varit jordnötter. Lovisa har en ana pen som är en akut adrenalinspruta, hon har tabletter och inhalatorer. Medicinen har hon med sig så gott som jämt men tyvärr kan det hända att hon glömmer bort den nån gång men det är inte ofta.

Idag fick tyvärr Lovisa gå hem från skolan pgr av att det var en grabb i sjuan som käkade jordnötsringar. Lovisas kompisar talade om att Lovisa var allergisk men han förstod nog tyvärr inte hur allvarligt det är. Och jag kan förstå det också för det låter ju rätt otroligt att hon faktiskt blir dålig om någon annan käkar det. Jag hoppas att alla sjuor har blivit informerade om att Lovisa är så allergisk som hon är. Jag vet att förra året så gick det ut information om det men jag vet inte hur det blivit i år.

Min kompis är mamma till Moa och hon sa att det skulle finnas en pärm som nya lärare och vikarier kunde läsa om tex Moas diabetes. Finns det en sån pärm så är det ju bra om det även står om Lovisas allergi. Så ingen lärare kommer och har käkar jordnötssmör till frukost. Det är ju inte så himlans bra.

Jag har läst på nätet om skolor (tex. Gränbyskolan i Uppsala och Fuxernaskolan i Lilla Edet) som faktiskt har förbjudit nötter på skolan och då gäller det även mandel och jordnötter. Det kanske skulle vara en idé?

Jag hoppas att ni förstår att det är ett större problem än man faktiskt kan tro och jag hoppas på förståelse från er.

Med vänliga hälsningar

Malin E

4 kommentarer:

nisse sa...

Bra skrivet! Du skulle ha lagt till att Lovisa har 4.7 (om jag inte minns fel) på en skala 1 till 5, där 5 är direkt dödligt.

Puss!

Anonym sa...

Bra skrivet Lil Sis,.... det är ju inte lätt för en ny lärare att veta vem som har vad så visst tusan skulle det finnas en pärm för alla elever som har någonslags allvarlig sjukdom,.... Annars så får man väl ge rektorn en blå topp på näsan så dom inte glömmer,... det gjorde jag på min polare Gordon och han glönner det aldrig,.... fan va röd han blev och vad alla garva,.... annars så får man väl skrämas med den klassika "en snigel på ögat" grejen,... XD

Anonym sa...

Bra skrivet. Alla måste ju få veta hur jäkla sjuk hon faktiskt kan bli. Hon kan ju till och med döden dö!

Pussa på henne.

Anonym sa...

Skitbra, Malin. Det är ju rektorns ansvar, så han borde ta sitt ansvar och informera. Lovisa måste ju kunna vara i skolan och vara säker på att inte få allergianfall!