onsdag 6 januari 2010

Slaktar och tigerhund och bibliotek

Igår var vi till Månsta eftersom bilen skulle lagas och sen så är det sista gången som vi kunde träffa Barbro. Alltså innan hon åker hem till Skåneland. När jag och pappa hämtade bilen så åkte jag vidare till Ica Olssons för att kolla om dom hade märgben till hundarna. Ester har ju aldrig fått smaka det så jag tänkte det skulle vara lite kul. På Olsson's hade dom inte några men killen i charken skickade mig till deras slakteri. Jag kliver in och möter en farbror som inte säger ett ljud nästan. Jag frågar om han har några ben och han pekar på en hel skottkärra. Jag säger att jag bara vill ha två bitar. Tänkte säga att jag ville ha ett litet och ett större. Men eftersom farbror är så tyst så blir jag också det. Men han går och hämtar världens yxa och går mot mig och skottkärran. Jag får en tanke hjärnan att han ska stycka mig! Men det gör han ju så klart inte, han delar ett stort ben i tre delar och jag frågar vad han ska ha för benen. Han säger "int nå" och så ger han mig påsen med benen och blinkar med ena ögat. Jag går ut i bilen. Och skrattar och skrattar. Vilket möte.

Ester tyckte att ben var skitgott, och hon försvarade sitt ben som en tiger. Stackars stora snälla Sälma råkade närma sig Esters ben och Ester blev skitarg och morrade och skällde och högg efter Sälma. Så Sälma lomade in till sitt ben som hon hade i biblioteket istället.

Och ja, min mamma och pappa har ett bibliotek. Det heter så det rummet. Lite lite böcker där inne för att heta så egentligen. Men det är böcker där, och en tv och en säng och en stol. Det är där pappa kolla på tv med Salli, medans mamma kolla i vardagsrummet med Sälma. Hur sjukt låter inte det där. Men det är för att min mamma och min pappa inte gillar samma program helt enkelt. Mamma gillar "Bonde söker fru" och filmer och program där dom käkar äckliga saker och sånt, vanliga program alltså. Medans pappa gillar nyheter och nyheter och nyheter och så får vi ju inte glömma nyheter.