onsdag 8 juni 2011

Meningen med livet?

Tror alla har olika meningen-med-livet-tänk. Livet betyder ju så otroligt olika för olika människor. Många säger att barn är meningen med livet. Men dom som inte har några barn, har dom inget liv då eller? En del menar att Gud är meningen med livet. Jag tycker nog att meningen med livet är att känna sig behövd. Att man har ett värde för att man just är den man är. Det finns människor som jag behöver i mitt liv. Skulle någon av dom försvinna så skulle mitt liv kännas så mycket tommare. Sen finns det människor som man bara behöver lite grann liksom, men som man faktiskt ändå behöver, fast det är lite. Jag hoppas att dom människorna som jag behöver vet om det. Och jag hoppas att jag är behövd av dom också. Att dom gillar mig för att jag är jag. Så för mig är meningen med livet att jag känner mig behövd och att jag känner att andra behöver mig.

1 kommentar:

Hur ser Islam menningen med livet ? sa...

Jag vill börja med att säga att ni alla bär på ett lika stort ansvar och det är att lyssna med ett öppet sinne och ett öppet hjärta.

I en värld fylld av fördomar, där man anser sin egen kultur vara överlägsen andras, är det svårt att hitta folk som har möjlighet att tänka efter, att tänka på livet och dess syfte, och att försöka ta reda på sanningen bakom denna värld och den sanna meningen med våran existens.

När man ställer frågan ”vad är meningen med livet?”, en sådan grundläggande och väsentlig fråga, så säger de flesta människor olyckligtvis inte vad de kommit fram till genom egna undersökningar eller observationer. Snarare säger de flesta vad någon påstår är meningen med livet eller vad som vanligtvis förstås av andra individer… Vad min far säger är meningen med livet, vad prästen i min kyrka säger är meningen med livet, vad min lärare i skolan säger är meningen med livet och vad mina vänner säger är meningen med livet, etc.

Om jag skulle fråga någon om varför man äter, skulle denna person i sitt sunda förnuft säga, “för att tillföra kroppen näring”, eftersom näring upprätthåller livet. Om jag frågar någon om varför man arbetar, så kommer man svara: “jo, för att det är en nödvändighet och ett behov för att försörja sig själv och tillgodose familjens behov”. Om jag frågar någon om varför man sover, tvättar sig, klär sig etc. kommer de på ett eller annat sätt svara att detta är ett gemensamt behov för hela mänskligheten.

Vi kan fortsätta denna linje av frågor med hundratals frågor och motta samma svar från vem som helst, på vilket språk som helst, vart som helst i hela världen – enkelt!

Här undrar jag, hur kommer det sig att när man ställer frågan “vad är målet och syftet med våra liv?” att man får så många olika svar?

Det är på grund av att folk är förvirrade, de vet inte riktigt, de vacklar i mörkret, och istället för att helt enkelt säga “jag vet inte”, lägger de fram vadhelst som de blivit inprogrammerade att svara……………………..försätta läsa den vidare ..
http://www.muslim.se/valkommentillislam/upptackislam/128-islamikorthet/100-vad-aer-meningen-med-ditt-liv.html

kontakta mig om du vill veta mer om menningen med livet min E-post är bishaarali22@hotmail.com