torsdag 19 oktober 2006

Lämna blod


Idag har jag varit till Mora och lämnat blod igen. Jag har nu lämnat 26 gånger och varje gång tar dom 4,5 dl, det blir alltså 26*4,5=117 dl som är 11,7 liter. Det låter inte mycket men det är mera än 0 liter. Jag har lämnat blod i 11 år stod det på min lilla lapp idag. Alltså lämnar jag i snitt 2,3 gånger per år. Det låter inte heller mycket men det är oxå mera än 0 gånger per år. Jag har väl alltid vetat att mitt blod gör nytta men sen jag börjat läsa Alfons blogg så vet jag vilken supernytta det gör. Det kändes bra när jag läste Alfons blogg och hans pappa tackade folk som lämnar blod. Tänk att jag gör nåt som faktiskt kan rädda liv. Det känns bra i hjärtat faktiskt.

Sen får man ju alltid nån liten pryl oxå. Jag tog en badhandduk idag, som vanligt. Ibland har jag tagit nåt annat typ paraply eller kylväska. Men dom flesta handdukar vi har här hemma kommer från mina blodtappningar. Sen brukar man få nån liten extra grej oxå, idag var det ett reflex. Järntabletter får man oxå och sen på påsen sätter dom en lapp som talar om hur blodvärdet varit dom sista fyra tappningarna, hur många år man tappat och hur många tappningar man gjort. Mitt blodvärde har ökat väldigt sen jag började tappa. I början låg jag på gränsen till att få lämna men nu sist var det uppe 132. Som mest har det varit 137 tror jag.

Min kropp känner oxå när det är dax att lämna blod. Hur det funkar fattar jag inte men jag har hört flera som säger så. Dagen efter så blir jag pigg och mår jättebra, dagen jag lämnar är jag faktiskt trött och bli andfådd direkt jag går eller anstränger mig. Det ska man tydligen inte bli men det blir jag. Men det är en bagatell.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nån sån lapp har då aldrig jag fått...hm

Anonym sa...

Uthällt på en yta av 1x1 meter blir bloddjupet 1,17 cm.