onsdag 24 januari 2007

Rätt eller Fel?

Vem är rätt och vem är fel? Vem har alla hemma och vem har inte alla hemma? Vem är normal och vem är inte normal? Vem är inte som man ska och vem är som man ska? Jag kan inte säga att jag är speciellt rätt och jag tycker nog ofta att jag inte har alla hemma med min virriga hjärna och normal..nää det tycker nog inte många att jag är och är jag som man ska..nej det tycker jag nog inte själv faktiskt. Men enligt alla konstens regler så är jag har jag inte nåt fel, jag har alla hemma, jag är normal och jag är som man ska. Men vem har bestämt vad som är normalt då? Är jag normal bara för att jag inte har ett funktionshinder? Och fel, har Evelin nåt fel bara för att hon har ett handikapp? Men då måste man ju även säga att Lovisa har ett fel, hon är ju allergisk, och mamma har ju oxå ett fel för hon har ju psoriasis.

Folk kan fråga mig vad Evelin har för fel som går på särskola. Då svarar jag alltid att hon inte har nåt fel alls, hon har ett funktionshinder. Det är inget fel och det är ingen sjukdom, det är en diagnos. Det är aldrig nån som frågar vad Lovisa har för fel som inte kan vara där det finns jordnötter, då helt frågar folk om hon är allergisk.

Jag blir så ledsen när folk säger att människor med funktionshinder har nåt fel. Det skär i mitt hjärta dom säger så. Och när jag säger att det inte är ett fel så blir folk arga eller sura på mig. Men hallå, varför måste jag ta att folk får säga att det är nåt fel på min dotter och andra med diagnoser, när inte folk kan ta att jag inte tycker om att dom säger att det är fel på min älskade unge.

Kollade på dokumetären om Glada Hudik. Och blev så glad, vilka människor alltså! Såg att det fanns en bok oxå som heter "Vi trivs med livet". Funderar på att skicka efter den. Läste lite ur ett utdrag ur boken om när dom åkte till Stockholm och åkte rulltrappa. Blev så varm på hjärtat.

4 kommentarer:

Kanelbullen sa...

Nu blir jag lite gråtig. Fuktionshinder, allergi eller varanhud. Varför ska folk bry sig! Jag tror att det är så mycket lättare för vissa att "bry sig om" hur andra har det, än att se om sitt eget hus. Tänk om Linus inte hamnat i Bollnäs? Hemska tanke. Älskar er !

Anonym sa...

Ja, vem är det som bestämmer vad som är normalt eller inte.. finns det helt "normala" människor utan "fel" ????

Anonym sa...

Jag kallar det omtanke, det visar att du ställer upp för dina barn. Du är en jättebra mamma Malin. Kramis Anette.

Anonym sa...

Tidigare inlägg skulle ha varit under "bara en mamma" men men, du förstod nog ändå :-)